Rabu, Oktober 21, 2009

KEUNTUNGAN MUKMIN

Daripada Suhaib Ibni Sinan; Sabda Rasulullah s.a.w.: Keadaan seorang mukmin adalah mengagumkan, sekalian pekerjaannya adalah kebaikan untuknya. Kelebihan tersebut hanya untuk mereka bukan untuk orang lain, Sekiranya dia memperoleh kesenangan dia bersyukur, maka yang demikian itu adalah kebaikan untuknya dan sekiranya dia ditimpa kesusahan atau bala bencana dia tetap bersabar, maka yang demikian itu juga adalah kebaikan(dapat pahala) untuknya (riwayat Muslim).

Maksudnya;

Dalam hadis ini, Rasulullah s.a.w. menyatakan rasa kagumnya terhadap setiap orang mukmin. Segala urusannya adalah menguntungkannya sekiranya dia dikurniakan nikmat kesenangan dia bersyukur dan tidak akan menderhaka Tuhannya dengan nikmat pengurniaan tersebut, malah digunakan nikmat itu kejalan yang diredhai Allah. Dan sekiranya dia ditimpa bala bencana atau kesusahan hidup dia tetap menerimanya degan penuh sabar, maka untuknya juga pahala ganjaran yang berlipat ganda. Demikianlah keadaan mereka yang faham dalam agama dan arif dengan Tuhannya.

Kesimpulannya

Bersyukurlah bila memperoleh nikmat ksenangan dan bersabarlah ketika menghadapi kesusahan dan ujian Allah s.w.t. disamping terus berusaha. Demikianlah tanggungjawab hamba yabg faham dan benar-benar beriman. Wassalam...